Aanwijzingen voor het schrijven van een GEDICHT
Van proza naar poëzie
Alfabetgedicht
Doorfluistergedicht
Dada gedicht
Letterleendicht:
Zintuigengedicht
Groepsgedicht
Woordenboekgedicht
Gevonden gedicht
Beschrijfgedicht
Cinquain
Diamante
Leuke poëziesites

Aanwijzingen voor het schrijven van een GEDICHT

inhoud gevoel persoon tijd
woordkeus vorm ritme interpunctie
tips      

top

Bepaal welk onderdeel uit het thema je kiest: het thema 'Muziek' is enorm uitgebreid. Beperk je dus. Je hebt maar maximaal 15 regels tot je beschikking. Bedenk een 'werktitel' d.w.z. een voorlopige titel die de inhoud weergeeft; direct of indirect. Als je gedicht helemaal af is kun je de definitieve, pakkende, titel bedenken.

Bepaal welk gevoel je over wil brengen bij de lezer: bij 'Muziek' komen allerlei associaties naar boven; positieve en negatieve, vrolijke en verdrietige gevoelens zijn allemaal verbonden met muziek. Wat voor emotie roept jouw deelthema bij je op?

Bepaal in welke persoon je schrijft: een gedicht geeft de persoonlijke gevoelens van de schrijver weer, maar dat betekent niet, dat alleen de 1ste persoon enkelvoud (= ik) in aanmerking komt (= directe poëzie). Over jezelf in de 3de persoon enkelvoud (= hij/ zij/het) drukt een zekere afstand uit (= indirecte poëzie). Die 3de pers. kan behalve een mens ook een dier of een voorwerp zijn waaraan je jouw emoties ophangt (= dinggedicht).

top

Bepaal in welke tijd je schrijft: kijk je terug op een ervaring, dan zijn de verleden tijd en voltooid verleden tijd mogelijk. Zet je tijdens een gebeurtenis je gevoelens op papier, dan staan de tegenwoordige tijd en voltooid tegenwoordige tijd tot je beschikking. Blik je vooruit op een komende ervaring, dan is de toekomende tijd heel toepasselijk.

Bepaal welke werkwoorden, zelfstandige naamwoorden, bijvoeglijke naamwoorden en bijwoorden bij jouw gevoelens passen; Associeer en bedenk toepasselijke woorden. Je kunt hiervoor een diagram gebruiken. Vooral met bijvoeglijke naamwoorden en bijwoorden kun je kort en bondig een bepaald gevoel bij de lezer wekken.

Bepaal welke vorm je kiest: wordt het een traditioneel gedicht, kies dan een van de rijmschema's. Maar, een gedicht hoeft niet te rijmen om een gedicht te zijn. Nog vrijer is het typografische gedicht. Van belang is, dat vorm en inhoud met elkaar in evenwicht zijn; kies je voor rijmwoorden, dan bestaat het gevaar dat het ten koste van je gedicht gaat, terwijl de gedachte die je op papier probeert te zetten toch minstens zo belangrijk is. Laat je dus niet leiden door rijmwoorden. Kies je voor rijm, maak dan strofen. Schrijf eerst het hele gedicht niet-rijmend op, d.w.z. maak eerst een kort verhaaltje. Ga er vervolgens dichtregels en strofen van maken.

top

Bepaal het ritme: door je gedicht een aantal keren voor te dragen wordt al snel duidelijk of je nog een woord moet toevoegen of juist weglaten om het geheel goed te laten lopen.

Woorden afkorten d.m.v. een komma is in zo'n geval ook een mogelijke oplossing (bv. storm'd i.p.v. stormed /hab' i.p.v. habe). Maak je dichtregels niet te lang; lidwoorden kun je b.v. vaak weglaten. De uitdrukking "kort maar krachtig" is het gedicht op het lijf geschreven. Zelfs een woord per dichtregel is mogelijk.

Spelen met letters en interpunctie:
Wil je een woord benadrukken?;schrijf het GROOT of gebruik àccénten.
Wil je spanning opbouwen; gebruik ............ Onduidelijkheden?????????????
Grootse uitingen! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! !
Lees je een pauze, dan een komma aan het eind van de dichtregel, lees je van de ene regel door naar de volgende, gebruik dan géén komma (=enjambement).
Met het herhalen van een woord kun je ook bepaalde effecten bereiken (bv. nadruk, monotonie, ritme.. .)

top

Bepaal hoe je origineel en creatief kunt zijn: natuurlijk door themakeuze, woordkeuze en vorm, maar denk ook aan: woordvolgorde bv. de regel 'ich freue mich auf die Musik' wordt veel poëtischer als je hem omgooit; 'auf die Musik freue ich mich' of 'die Musik darauf freue ich mich'.

En... lukt het je, ondanks de aanwijzingen, niet een gedicht op papier te krijgen, dan helpt wellicht het volgende trucje: neem een bekend wijsje, liedje en gebruik dat ritme als kapstok om jouw woorden aan op te hangen.

Of … je neemt een bestaand gedicht als voorbeeld. Kies daarvoor een eenvoudig, kort en concreet gedichtje Vervolgens maak je een variatie op het origineel. Houd je zo strak mogelijk aan het voorbeeldmodel: vervang bijvoorbeeld het voorwerp dat beschreven wordt, door een ander zelfstandig naamwoord, of kies andere werkwoorden. Het gedichtvoorbeeld wordt tot een sjabloon: Kopieer het dus bijna, met hier en daar jouw variaties.

top

Van proza naar poëzie:

algemeen opdracht voorbeelden frans voorbeelden duits

Je kunt met behulp van een krantenbericht een gedicht maken. Je kunt een buitenlandse krant maar ook een Nederlandse krant gebruiken (om vervolgens je gedicht te vertalen).

Neem woorden, zinfragmenten of zinnen uit het krantenbericht en plaats deze in een voor jou poëtische volgorde. Je mag natuurlijk ook woorden toevoegen.

Let op de volgende punten:
- waar wil je de regel afbreken?
- wanneer begin je met een volgende strofe?
- wat laat je uit het krantenbericht weg?
- welk gevoel wil je in het gedicht uitdrukken?

Klaar is je van proza naar poëziegedicht.

Voorbeeld

RIPLEY Een 4-jarig verdwaald Amerikaans jongetje is een hele nacht warm gehouden door twee honden. De kleuter was als vermist opgegeven en werd pas een dag later gevonden. Hij zat aan de oever van de rivier de Missisippi, weggekropen tussen de honden: zijn eigen hond Rosie en Smokie, de hond van de buren. Het was 's nachts ongeveer drie graden.
Volkskrant 25 februari 2000

Ripley

4 jarig, verdwaald
vermist
aan de oever van
de Missisippi

het was 's nachts
drie graden

een hele nacht warm gehouden
weggekropen tussen
honden
Rosie en Smokie

de volgende dag
gevonden

top

Opdracht
Bekijk de voorbeeldgedichten hieronder. Probeer nu met een van de MVT-krantenartikelen die over MUZIEK gaan of ermee te maken hebben zelf een gedicht te maken. Klaar is je van proza naar poëziegedicht.

Voorbeelden FRANS

21 juin 2002 : 21ème édition de la Fête de la Musique
Une multitude d'événements dans plus de 118 pays à travers le monde dont plus de 12 000 concerts annoncés dans le programme, la 21ème édition de la Fête de la Musique était cette année encore la fête de toutes les musiques. A Paris, la création "Transe" de Pierre Henry au Palais Royal, un grand plateau Rock à la Coopérative de Mai à Clermont-Ferrand avec Pleymo, Stupeflip et bien d'autres, Brigitte Fontaine et Dominique A à Bruxelles, TTC à Liverpool, DJ Llorca à Vancouver, Les Tambours du Bronx en Italie,... mais aussi le pianiste Bojan Z à Coutances, Sayag Jazz Machine à Savigny-le-Temple, Spook and the Guay en République Tchèque, Etienne de Crécy et Demon à Douala ...


 

 

 

 

 

 

 

 

top

Zelf gemaakt gedicht Frans bij bovenstaand artikel:

La Fête de la Musique

Une multitude
La musique
Qui traverse le monde

Une mulititude
La fête
Dans plus de 118 pays
Un grand plateau rock
Le pianiste qui pianote

Une multitude
De musique
Dans le monde
Entier

Chanson : quatre jeunes gens dans le XXe siècle
Le faisceau rasant d'une lumière jaune éclaire quatre moitiés de visages. Ceux de deux filles (la blonde Stéphanie Richard et la brune Agnès Fourtinon) et de deux garçons (Laurent Viel et Jean-Pierre Poisson), ce soir du 6 février à L'Etoile du Nord, à Paris, en alternance avec Marc Wyseur.
D'abord a cappella, le quartette de comédiens chanteurs entonne La Plus Bath des javas, chouette classique du répertoire français.
Leur version ne donne ni dans le sautillement dansant ni dans l'atmosphère musette des mauvais garçons et des filles faciles, mais plutôt dans la ballade rêveuse, avec une pointe de mystère.

 

top

KITCHI KITCHI au Rocktausorus par Stéphane
KITCHI KITCHI
Le Rocktausorus
Samedi 18 01 2003

Un samedi soir comme bien d'autres à Charleville...soirée resto, ciné ou concert...un oeil sur le programme du temple du rock carolo...surprise...ce sont les sudistes de Kichi Kitchi qui viennent tenter de réchauffer cette fraîche et humide soirée carolomacérienne... ce sera donc soirée Rocktau.9h30 le lieu est bien rempli comme à son habitude...le groupe se met tranquillement en place, on salue quelques habitués ... la soirée s'annonce spéciale...pas mal de musicos sont venus pour les Kitchi Kitchi... pas de doute la soirée s'annonce chaude.10h00 le premier set démarre...le groupe a déjà quelques fans mais l'ambiance a du mal à se réchauffer...les titres s'enchaînent, le chanteur use de toute sa gouaille pour dérider un peu l'atmosphère...petit à petit le plaisir d'une musique entraînante, bondissante et bien interprétée prend le pas sur les observateurs....le public bouge, crie...le groupe prend confiance et va désormais pouvoir se lâcher.Le second set démarre, toutes les inhibitions sont tombées, Kitchi met le feu et communie avec un public qui est passé du stade de simple observateur au stade d'acteur de la soirée...il chante, saute...entrainé par des titres efficaces et accrocheurs...le rythme endiablé d'"IBIZA", le groove rageur d'"Obsession"...tous ces titres font mouche et remportent les suffrages d'un public pas forcement facile au départ. Une super soirée !

Voorbeelden DUITS

Schlagzeugkonzert der Stuttgarter Musikschule Stuttgarter Zeitung, 07.02.03

Das Percussionsensemble der Stuttgarter Musikschule, betreut von Birgit Steinestel-Nestle, zeigt heute sein Können im Robert-Bosch-Saal des Treffpunkt Rotebühlplatz. Die Gruppe aus Jugendlichen zwischen 12 und 20 Jahren spielt Werke von Aram Khachaturian, Gustav Peter und Heinz von Moisy. Das Ensemble besteht aus Drumset, Pauken, Xylophon, Marimbaphon und Vibraphon.
Der Eintritt zum Konzert ist frei. Es wird jedoch um Spenden für die Musikschule in Flöha (Sachsen) gebeten, deren Einrichtung von der Flutkatastrophe im letzten Jahr schwer beschädigt wurde. Bisher hat die Stuttgarter Musikschule aus dem Erlös ihrer Konzerte Spenden in Höhe von 3000,- Euro für Flöha gesammelt.
Treffpunkt Rotebühlplatz Mit Pauken und Trompeten

top

Die Sinfonie als Kammermusik Martin Rohr Musikonline, 07.02.03

Sämtliche Sinfonien von Johannes Brahms mit der Deutschen Kammerphilharmonie Bremen .
Was ist es denn nun: Ein großes sinfonisches Orchester oder ein Kammerorchester? Diese Frage stellt man sich schon, wenn man den Titel der Konzertreihe "Große Kammerorchester" des Konzerthauses Dortmund liest. Doch welches Konzept hinter dieser scheinbar widersprüchlichen Formulierung steht, zeigte die Deutsche Kammerphilharmonie Bremen, die an zwei Abenden die vier Symphonien von Johannes Brahms spielte.
In der Interpretation des jungen britischen Dirigenten Daniel Harding erschienen die Sinfonien von Johannes Brahms in einem Klangbild, das von der pathetischen Schwere gängiger Interpretationen befreit war. Nicht zuletzt die gegenüber romantischen Sinfonieorchestern deutlich reduzierte Streicherbesetzung nahm ihnen diese übermäßige Last üppiger Klangmasse. Den gewonnenen Freiraum nutze das Orchester für kammermusikalische Transparenz. Das Resultat war eine ungewohnt lebendige Interpretation, die auch den jeweils eigenständigen Charakter der vier so unterschiedlichen Sinfonien hervortreten ließ.

top

"Schöner Lügen" Stuttgarter Zeitung, 07.02.03

In Berlin hat sich bereits vor einigen Jahren eine echte Chansontradition entwickelt. Auch dieses Jahr im November soll es wieder ein Chansonfest - inzwischen das achte - in der Hauptstadt geben. Vor drei Jahren ging es erstmals auf Tournee und gastierte zum Chansonfest 2000 Berlin-Stuttgart als Gemeinschaftsproduktion mit dem Renitenz Theater in Stuttgart. Nun hat Stuttgart seit dem letzten Jahr sein eigenes Chansonfest. Die Crème de la Crème des Genres gastiert an 14 Abenden im Merlin, Renitenz Theater und im Theaterhaus.
Merlin/Renitenz Theater/Theaterhaus
2. Stuttgarter Chansonfest

top

Zelf gemaakt gedicht Duits bij bovenstaand artikel:

Schöner Lügen

Chansontradition Berlin Berlin,
Hauptstadt Chansonfest.
Chansonfest auf Tournee
gastierte
in Stuttgart.
Stuttgarter Chansonfest:
die Crème de la Crème de la Crème

top

Alfabetgedicht
Om je enig idee te geven hoe zo'n alfabetgedicht er uitziet volgen hieronder een paar voorbeelden uit het Duitse gedicht "Natürliches Alphabet" van W. Busch (rijmschema: aabb), een fragment uit een uit een Frans ABC (abcb) en een Engels ABC (abcb). Maar, jouw ABC-gedicht hoeft natuurlijk niet te rijmen.

A
Im Ameisenhaufen wimmelt es,
Der Aff'frißt nie Verschimmeltes.

B
Die Biene ist ein fleißig Tier,
Dem Bären kommt das g'spaßig für.

C
Die Ceder ist ein hoher Baum,
Oft schmeckt man die Citrone kaum.

D
Das wilde Dromedar man koppelt,
Der Dogge wächst die Nase doppelt.

A c'est l'alligator
qui se tapit dans les marais
B c'est le bélier
qui vit dans le zoo tout près
C c'est le cheval
que monte Joël
D c'est la dinde
Qu'on mange à Noël

A is for ant always busy with things
B is for butterfly with beautiful wings
C is for camel at home in the sand
D is for dinosaur no longer at hand


Zoek in het woordenboek van vier opeenvolgende letters van het alfabet een dier, bijvoorbeeld de A voor de aap en de B voor de beer.
Maak één dichtregel per dier, in deze eerste regel kun je bijvoorbeeld iets over de eigenschappen van het dier schrijven, maar daar ben je natuurlijk helemaal vrij in!
Probeer nu de tweede dichtregel op de eerste te laten rijmen: dit heet gepaard rijm. Je kunt natuurlijk ook een ander rijmschema kiezen: bijvoorbeeld dat regel 1+4 en regel 2+3 rijmen: dit heet omarmend rijm.

Klaar is je alfabetgedicht.

top

Doorfluistergedicht
Je hebt vast wel eens het spelletje gespeeld, dat er een zin wordt gefluisterd, van oor tot oor. De eindzin veroorzaakt grote hilariteit, want die zit vaak ver van het origineel. Met een gedicht kun je dat ook doen:

Klaar is je Dada gedicht.

Neem een kort Nederlands gedicht.

Vertaal het gedicht in een andere taal.

Een klasgenoot vertaalt jouw vertaling in weer een andere taal.
Dat herhaal je een aantal keer (Duits, Engels, Frans, Ivrit, Spaans…) in de klas

De laatste van de groep vertaalt die versie weer terug naar het Nederlands.

Resultaat? Een heel ander gedicht!
Klaar is je 'doorfluistergedicht'.

top

Dada gedicht
Het Dadaïsme is bekend om zijn betekenisloze gedichten. Een aaneenschakeling van woorden, die op het eerste gezicht zin hebben, maar bij herlezing blijkt, dat de inhoud niets betekent. Bij deze gedichten speelt wel het ritme van het gedicht een grote rol.
Om zelf zo'n Dada gedicht te maken doe je het volgende:

Knip 10 papiertjes

Schrijf ieder individueel, of met een groepje op elk papiertje een zelfstandig naamwoord; 5 in het enkelvoud, 5 in het meervoud.
Herhaal dit voor werkwoordsvormen; 5 in de ott, 5 in de ovt.
Herhaal dit voor bijvoeglijke naamwoorden/bijwoorden.
Je kunt het zo ver uitbreiden als je wilt: b.v. persoonlijke voornaamwoorden en lidwoorden.
Je kunt het aantal papiertjes en woorden natuurlijk ook variëren
Vouw de papiertjes op en doe ze in een doosje.
Bepaal hoeveel woorden je gedicht moet krijgen.
Laat om de beurt iemand uit de groep een papiertje pakken.
Één leerling schrijft de woorden in volgorde op het boord.
Rangschik de woorden in dichtregels. Let daarbij op het ritme.

Klaar is je Dada gedicht.

top

Letterleendicht
Maak een gedicht uit de letters van één woord.

Noteer één lang woord.
Maak van de letters uit dit woord zo veel mogelijk andere woorden. Je hoeft niet steeds alle letters te gebruiken. Je mag de letters bij het volgende woord weer gebruiken.
Rangschik deze woorden tot een gedicht, met of zonder betekenis.
Klaar is je letterleengedicht.

top

Zintuigengedicht
Beschrijf een voorwerp of een ervaring, waarbij je de vijf zintuigen gebruikt: ruiken, proeven, zien, horen en voelen.

Bedenk het onderwerp dat je wilt beschrijven.
Maak vijf dichtregels: voor elk zintuig een regel.
De zintuigen kun je op verschillende manieren verwoorden: bijvoorbeeld voor het oog: zien, kijken, lijken op.
Bedenk of je voor rijm kiest of niet.

Als voorbeeld:

Verveling

Ziet eruit als een oude boom,
ruikt naar zeepsop,
smaakt naar oude koffie,
voelt als schuurpapier,
klinkt als treinwielen.

Klaar is je zintuigengedicht.

top

Groepsgedicht
Maak van het dichten een groepsgebeuren en een performance. Schrijf ieder individueel een dichtregel en breng ze samen tot één gedicht, door de regels voor te dragen.

Maak twee groepen van b.v. elk 10 personen.

Elke groep krijgt één rijmklank: bijvoorbeeld groep A: 'in' en groep B: 'aar'.
Elke persoon van b.v. groep A maakt een eigen dichtregel die eindigt op 'in'.

Bepaal van tevoren het ritme van de dichtregels: b.v. 12 lettergrepen, of 5 woorden.

Als iedereen klaar is zijn er dus 20 dichtregels.

Nu begint het voordragen van het gedicht:

De leraar wijst willekeurig leerlingen aan.
De aangewezen leerling uit b.v groep A leest zijn regel voor, daarna iemand uit groep B enz.
Zo krijg je een gedicht met het rijmschema abab. Je kunt ook twee regels uit groep A laten voorlezen en daarna twee uit groep B: dan heb je rijmschema aabb.
Het vaak hilarische effect is groot als het voorlezen van je zin vlot volgt na de vorige.
Klaar is je groepsgedicht.

top

Woordenboekgedicht
Maak van een bestaand gedicht een origineel nieuw gedicht Laat het toeval, je gedicht transformeren.

Zoek een bestaand gedicht uit met een groot aantal zelfstandige naamwoorden.
Neem een woordenboek in de taal van het gedicht erbij.
De zelfstandige naamwoorden ga je vervangen door andere, die het toeval bepaald.
Stel daarvoor eerst een aantal regels op: b.v.
1ste zelfst. nw. + 2
2de + 4
3de + 8 etc.
Zoek nu het eerste zelfstandig naamwoord uit je gedicht op in het woordenboek en vervang het volgens je zelf gemaakte regels: Vervang het 1ste zelfst. nw. door het 2de (+2), dat daarna in het woordenboek volgt. Het 2de vervang je door het 4de zelfst. nw. (+4) , dat daar in het woordenboek volgt etc, etc.
Klaar is je woordenboekgedicht.

top

Gevonden gedicht
Maak een gedicht van een gespreksfragment. Van zomaar een willekeurig gesprek waar je zelf niet aan deelneemt.

Luister naar een stukje van een conversatie.
Noteer een aantal zinnen of zinsdelen uit dat gesprek. Je weet niet waar het over gaat en dat is ook niet de bedoeling, het gaat om flarden van een gesprek.
Schrijf die zinnen uit en bepaal zelf de volgorde ervan.
Vorm ze tot een gedicht. Hoe minder het betekent hoe mysterieuzer je gedicht wordt.
Klaar is je gevonden gedicht.

top

Beschrijfgedicht
Maak een objectief beschrijvend gedicht over een voorwerp of een gebeurtenis.

Bedenk een voorwerp of een gebeurtenis.
Beschrijf je onderwerp gedetailleerd en stap voor stap.

Als voorbeeld:

Pluk de dag
C. Buddingh

vanochtend na het ontbijt
ontdekte ik, door mijn verstrooidheid,
dat het deksel van een middelgroot potje marmite
(het 4 oz net formaat)
precies past op een klein potje heinz sandwich spread

natuurlijk heb ik toen meteen geprobeerd
of het sandwich spread-dekseltje
ook op het marmite potje paste.

En jawel hoor het paste eveneens

Klaar is je beschrijfgedicht.

top

Cinquain
Maak een vijfregelig beschrijvend gedicht:

Regel 1: 1 woord voor het onderwerp van het gedicht

Regel 2: 2 woorden die het onderwerp beschrijven

Regel 3: 3 woorden die een handeling van het onderwerp beschrijven, wat hij doet of wat er met hem gebeurt
Regel 4: 4 woorden die beschrijven wat het onderwerp met je doet

Regel 5: 1 woord; een ander woord voor het onderwerp (een synoniem)

Maar je mag natuurlijk met de vorm smokkelen zoals duidelijk wordt uit het voorbeeld.

Als voorbeeld:

A friend

A friend
warm, wise
listens, gives advice
wordlessly, reliably,
a friend indeed

Klaar is je cinquain.

top

Diamante
Maak een gedicht dat de vorm heeft van een diamant:

Regel 1: 1 zelfstandig naamwoord

Regel 2: 2 bijvoeglijke naamwoorden die het woord uit dichtregel 1 beschrijven
Regel 3: 3 werkwoordsvormen die eindigen op -ing, of -ed
Regel 4: 4 zelfstandige naamwoorden die te maken hebben met het onderwerp. De laatste 2 zelfstandige naamwoorden zijn anders of vormen een contrast met hoe je jouw onderwerp in de eerste 4 dichtregels hebt beschreven.
Regel 5: 3 werkwoordsvormen die eindigen op -ing, of -ed en die de verandering of de ontwikkeling die het onderwerp ondergaat beschrijven
Regel 6: 2 bijvoeglijke naamwoorden die nog dieper ingaan op het andere aspect van het onderwerp
Regel 7: 1 zelfstandig naamwoord dat een contrast vormt met het woord in dichtregel 1

Als voorbeeld:

No title
by Tirtsa Haller, klas 2, 14 jaar

day
light, true
open, wake, dawn
day-dream, sun, moon, dream
dusk, sleeping, close
mysterious, dark
night

Klaar is je diamante.

top

Leuke poëziesites
Ideetjes opdoen voor het schrijven van een gedicht? Bezoek eens de volgende poëzie websites:

Learn New Poetry Forms
Leuke onbekende poëzievormen om uit te proberen!

Forms of Poetry
Leuke bekende poëzievormen om uit te proberen!

Enfants poesie
Een hele leuke site voor jongeren, waar o.a. gedichten met bewegende plaatjes opstaan en waar je ook zelf een gedicht kunnen insturen.

Gedichte von Kindern für Menschen
Op de homepage waar je terechtkomt kun je rechts op 'schicken' klikken, dan verschijnt er een e-mailadres waar je jouw gedicht heen kunt sturen. Je vindt hier ook bijdragen van anderen jongeren.

Petron Zone
Op de homepage waar je terechtkomt, klik je onderaan op 'Petron&Co-Günters geniale Generatoren;-)', vervolgens klik je op de afbeelding van 'Pegasus', links kun je dan in vensters woorden invullen, waarvan de generator dan een origineel gedicht maakt, dat rechts verschijnt! Je kunt dan ook nog een beoordeling geven. Klik je op 'Lösche', dan wis je jouw ingetikte woorden weer en kun je nog eens opnieuw beginnen.
Onder de knop 'Quiz' zitten gedichten waarvan je moet aangeven of ze van een echte dichter zijn of van de gedichtengenerator; een leuk spelletje.

top